Din nou despre lichele

Cred că am dat o nouă demnitate cuvântului „lichea“ în limba română. Am luat cuvântul acesta de pe stradă şi, scoţându-l din banalitatea injuriei, l-am îmbrăcat în hainele Istoriei, i-am dat un sens hermeneutic şi, astfel, un prestigiu pe care nu-l avea. [Continuare]

Tags: , ,

22 Responses to “Din nou despre lichele”

  1. Ilea Cristian Sorin Says:

    Stimate domnule Liiceanu,
    Am fost onorat sa va cunosc cu ceva ani in urma la Arad si va urmaresc cu placere aparitiile dvs. publice. Cred ca ceea ce faceti dvs. este foarte important pentru conationalii nostrii dezinformati si dezorientati. Va sustin suta la suta in tot ceea ce faceti. Mult succes si pentru ca se apropie ziua dvs. de nastere va doresc
    La multi ani !
    Cu stima si consideratie,
    Ing. Cristian Sorin Ilea – Arad

  2. Petrisor Socol Says:

    Exact acelasi pupincurism ca si in cazul Basescu. Domnule Liiceanu, casa din Mihaileanu nu este lichelism? Credeti ca veti convinge pe cineva prin aberatiile dumneavoastra de 2 lei vechi? Niciodata. Dumneavoastra intruchipati lichelismul perfect, ideal. Sunteti mai mult decat penibil.

  3. Scardanelli Says:

    D-le Liiceanu (sau, mai bine zis, d-le sau d-na care-i aparati nemeritat onoarea in blogosfera),

    Sunteti un mare om. Sunteti demn de toata stima. Felul cum functioneaza prestigioasa editura Humanitas va face cinste.

    Permiteti-mi sa-mi aduc si eu modestul meu omagiu activitatii dvs. publice :

    http://grupareadeparte.wordpress.com/

    Numai bine va doresc !

    Scard Anelli

  4. Petrisor Socol Says:

    @Scardanelli

    da, functioneaza foarte bine editura Humanitas, chiar foarte bine. Oare de ce?
    Da, Liiceanu este un “mare” OM, se vede din China

  5. Adrian Ciubotaru Says:

    Petrisor, da-mi voi sa-ti spun ca exagerezi. Ti-ai facut cunoscute opiniile cu privire la persoana Liiceanu pe blogul tau. Aici, crede-ma, nu e cazul sa devii redundant.

    Am sters cateva comentarii inoportune.

    De asemenea, acest blog nu are nici o legatura cu editura Humanitas.
    Imi permit din cand in cand sa fac trimiteri la articolele lui Gabriel Liiceanu in speranta discutarii ideilor, erorilor etc. Fara argumente la persoana si fara insulte inutile.
    Va multumesc.

  6. ted Says:

    de ce consideri “inoportun”orice cuvint injurios care provine totusi dintr-o revolta sincera?

  7. ted Says:

    acest Petrisor este un “obsedat”cuminte si atit de recent incit tentatia analizarii speciei “obsedatilor recenti” este de neoprit.Ma tenteaza Ciubotarule sa-i analizez reactiile prin prisma unui tratat antropologic sau de anatomie comparata intre “organul” OBSEDATULUI RECENT si fixatiile neprelucrate ale remanentei bolsevice.Sau poate ca poti sa-mi povestesti despre ceva care crezi tu ca s-a terminat Ciubotarule.Daca nu poti nu-i bai.

  8. Petrisor Socol Says:

    @ted

    Domnul Liiceanu , de ce nu inceteaza cu declaratiile, injuriile la adresa unor persoane? Chiar crede ca le stie pe toate? Sa fim seriosi.
    @Adrian Ciubotaru
    Nu-mi permit sa intru in polemica cu tine.

  9. Ana Eugenia Pacurar Says:

    este chiar blogul oficial al d-lui Liiceanu?

    cu stima atunci , bine ati venit in lumea virtuala a blogerilor!
    ……
    legat de lichele

    trebuie inventat un antidot puternic, ce solutii propuneti?

  10. ganesha1 Says:

    se rasuceste C-tin Noica in mormant,lesinatule…aberezi la modul vulgar esti o elucrubatie a asa zisei tale filozofii,tu esti licheaua nr.1…tu si acolitii tai evrei si unguri,ai facut tara asta de rahat…nu inteleg de ce mai habitezi aici,sau vrei sa mai sugi ceva de la poporul roman?Tu esti licheaua prapaditule “intelectual”

  11. ganesha1 Says:

    cred…nuuu,acest scard anelli este scatofag sau altfel nu-mi explic boala de care sufera…este si asta o placere scrie in analele de pshiatrie(poza il reprezinta)…se pare ca astia sunt sustinatorii d-lui liiceanu(nu-i scriu numele cu caps lock,ca imi vine greata

  12. Kathmandu Says:

    Somehow i missed the point. Probably lost in translation 🙂 Anyway … nice blog to visit.

    cheers, Kathmandu.

  13. Presedinte al Boborului Says:

    dar de ce il injurati pe dl Liiceanu ptr faptul ca sutine pe Basescu? Ce argumente aduce grupul dvs (322) a ne convinge ca se comite o eroare? Dl Liiceanu a explicat clar motivatia, argumentat si cu curaj i-a dat si lui Iliescu si Constantinescului si CDR-ului peste bot.

    Nu dl Liiceanu l-a adus pe Basescu la Cotroceni ci dreapta dvs.

    Va asigur, nu sunt simpatizantul dl Liiceanu ci mai degraba sunt in grupul dusmanilor dânsului, dar o vorba din popor zice tare bine

    “sa nu faci ce face popa ci ce zice”

    Intr-un fel si dl Liiceanu este un popa care ne zice nouo sa nu curvim, sa nu facem afaceri, bem, si alte sfinteni in schimb dar el…

    Are si dl Liiceanu pacatele dânsului, insa, nu dânsul este vinovat de dezastru in care ne zbatem de peste 18 ani, s-a pozitionat întotdeauna de partea noastra, a fost diabolizat de totii bolsevici.

    Pâna una alta Basescu si-a tinut promisiunile , cât a putut, a comis grave erori, insa de ce Basescu este facut cu ouo si otet, iar un Iliescu, Nastase, Voiculescu ridicat in slavi?

    In cele din urma este dreptul fiecaruia sa sutina pe cine doreste, coalitia antibasescu nu are argumente ci doar injuri bolsevice! Sutinatori lui Basescu gen dl Liiceanu vin cu argumente nu cu lozinci si furie bolsevica.

    Nu exista alternativa la Basescu, vreti voi baga pe Oprescu ca sa il pupati in fund pe Iliescu…

  14. luger Says:

    nu cred ca imi poti numara librariile in care am intrat
    si faptul ca tu, cretin cu diploma, te consideri demn de a umbla cu mana la frunte, intr-o vaga consideratie intelectuala, proprie de altfel, te face totusi, .. tot un cacat
    nu mai desconsiderati ROMANII, pentru ca nu aveti sanse sa-i ajungeti …. intelectualilor

  15. cornelcornenko Says:

    am auzit mai multe despre avantajeleinternetului,asa ca ,am cumparat si eu un computer.zau ca merita.!!! muream si n-as fi stiut ,cita putreziciune,cit puroi,cita prostie activa,poate exista pe lume.muream,crezind ca maximul de ticalosie,e sa furi ,violezi,ucizi,minti ,sau sa tradezi.vai,ce naivitate,pe mine?? vad acum ,ca exista ura viscerala,pentru ce nu pricepi,pentru ce altii ar putea iubi,aprecia,respecta,idolatriza,venera.descopar ca exista oameni,care beau fiere la micul dejun,fara motiv,doar pentru ca bolborosesc de ura ,ca vulcanii noroiosi .cum o fi sa ai asa stari,doar …for funn ??? basescu,taricenu, vacaroiu… va pot antipatiza ,chiar,uri…dar nu asa.asta este o altfel de ura,e ura de bolsevic inrait,scelerat,dement,cu metastaza generalizata la creier,paranoic ,constient ca nu va avea succes,ca va ramine sluga umila si zeloasa, hranita cu resturi,pe usa din dos,fara speranta ,nemarturisita , ca va ajunge,intr-o zi,stapin.o vreme,am avut dubii,ca demersurile d-vs.,vor avea efectul dorit. m-am inselat,din nou. efectul a fost devastator. iata dovada!!!!

  16. Victor Mircea Says:

    Stimate domnule Gabriel Liiceanu

    Cunoscand preocuparile D-vs. publicistice exemplare de exceptie si modalitatea ireprosabila de a atentiona pertinent societatea civila asupra anomaliilor morale de gena comunista ce actioneaza diversionist in viata publica a tranzitiei noastre post-totalitare, imi permit sa va transmit spre accesare documentara, monitorizare si apreciere, adresa : http://www.roportal.ro/discutii/blog/victor_mircea, la care am fost obligat sa recurg in vederea publicarii pe “internet” a unui “Jurnal de autor cenzurat”, pentru a continua o serie de comentarii civice , inceputa de mine prin articolul “Comunismul, un blestem pe capul romanilor ?”, articol ce a fost publicat de “Romania Libera” din 23 Decembrie 2005, in numarul aniversar “Aldine 500”, serie documentara intrerupta prin cenzura de acelasi ziar, fara motivare deontologica data autorului, incepand cu anul 2006. Ca atare, recurg la prezentul demers catre dumneavoastra pur si simplu din nevoia de a dezvalui unei persoane cu etosul civic impecabil si cu discernamant in domeniu, existenta acestei perverse manevre redactionale de manipulare a opiniilor prin cenzura, ca metoda obstructionista de sorginte “crypto comunista”, introdusa dupa 2005 parsiv, la “Romania Libera”, cotidian considerat candva dupa ’90, un etalon de independenta si o tribuna a libertatii de exprimare, la care am colaborat cu mandrie 10 ani de zile incepand cu anul 1996 !
    Drept pentru care, cu acelasi respect care vi-l purta la inceputul anilor ’90, cand D-vs ati infiintat prestigioasa editura “Humanitas” iar eu conduceam “Romlibri” ce administra atunci editurile pendinte de “Ministerul culturii”, va salute acum condescendent,
    Victor Mircea
    – Autor-colaborator, publicat de “Romania Libera” (“Puncte de vedere” si “Aldine”) intre anii 1996-2005 si cenzurat neavenit incepand cu anul de gratie 2006 –
    P.S.: Am fost, sunt si voi fi alaturi de dumneavoastra in lupta pentru refacerea profilului moral cetatenesc la noi, fara de care romanii nu vor depasi usor blestemul “Jigodiei comuniste nelustrate”. Asa sa ne ajute Dumnezeu !
    e-mail : vic_alex_mircea@yahoo.com

  17. anca romascanu Says:

    buna ziua,

    aceasta misiva e adesata direct lui g. l. (ignor formulele mai lungi de politete si literele capitale nu din lipsa de respect ci pt scurtarea de tip angl-saxon) si e pe delaturi cu subiectul pt ca nu stiu unde altundeva sa o trimit
    va urmaresc cu interes si deseori cu placere aparitiile publice, atitea cite pot ajunge la mine – ceva carti, incintatoarea comentare a seratei lui iosif sava cu petru cretia, citeva inregistrari dintr-o emisiune cu andrei plesu…
    citesc acum “despre ura” si sunt la pagina 117 – nu am terminat cartea. legat direct de aceasta pagina imi vine in minte jurnalul lui mihail sebastian (versiunea franceza, cu gradul ei de integralitate). va marturisesc ca ceva se cabreaza in mintea mea – pt ca va consider prea destept pt. a furniza adevaruri partiale sau prin omisiune fara a aviza in prealabil, chiar daca o carte de 150 de pagini nu poate prezenta in mod exhaustiv o atit de grozava problema.
    nu astept o explicatie (un raspuns) personala, dar m-ar interesa grozav o considerare pe care sa o pot considera fara patima din partea dvs. daca ea exista pe undeva si nu stiu eu, va rog lasati-ma sa stiu unde.
    multumesc

  18. iulian Says:

    v-am scris ceva domnule liiceanu. lectura placuta.

  19. Victor Says:

    Graba oamenilor improscati de anii totalitari, nu le mai da libertate de a judeca cu propia minte, inca suntem impinsi de la spate de sistemul ceausist care s-a continuat o data cu venirea politicenilor la putere alsi printr-un vot mai mult s-au mai importatant pentru ei.Politicenii nu au nevoie sa fure niste voturi, stiu siguri ca daca apar pe ecranul televizoarelor cu fata vosita de moderatori ori langa o mare vedeta vor iesii sigur intr-o functie publica indeajuns ca planul amrilor partide sa functioneze. Lichelele le-am creat noi, tacand ori de cate ori fac fapte de “dreptate spre binele nostru”.Am crescut intr-un cartier destul de dur din Bucuresti insa am avut parinti care au stiut cum sa imi puna in mana stiloul si o carte lasanddu-mi imaginatia sa zboare la copilaria de care m-am bucurat. Cu toate ca in jurul meu erau tot felul de ciudatenii a trebuit sa imi pun esarfa romaneasca la ochi ca nu umva sa fiu lovit de un pumnal ori o bata dintr-un pom.Am intrat mai tarziu intr-un partid, am vrut sa continui llinia politica a familiei, dar asa cum am intrat mai tarziu am plecat dezamagit de noua linie ce urma sa functioneze, numai un partid crestin taranesc nu mai era.Cu timpul, mult mai tarziu am inteles si am realizat unde traiesc, ce ma inonjoara cu cine umblu si sincer la inceput a fost socant dar nu puteam fi scuipat la fiecare pas am abordat altfel totul fiindca nu am gasit inca o societate civila care sa stearga cuvantul “lichea” din dictionar.Mai am rabdare inca cu toate ca am convingerea unei noi adunari in Piata Unniversitatii, dar, dupa ce se va intampla?Pe cine vom avea presedinte si munistrii?
    Noi romanii mai avem inca in sange smechereala totalitara unde noi stim totul, ne pricepem la tot si fiecare este un tot impreuna cu un tot.Pratic un tot cu un tot formeaza o toanta.Trebuie sa ne scuturam de tot praful manipulariii ce il vedem in fiecare zii in mass-media fara fite de silicoane, jucatori de fotbal, manelisti bubosi ori politiceni care se mandresc cu jegul de sub unchii a banilor murdari din topurile lor.
    Lichea cred ca este un cuvant destul complex si trebuie mai intai sa invatam sa scriem si sa citim inainte de a meerge la votare.

  20. tibi Says:

    Jurnalul de la paltinis a spart un zid si in golul ramas a pus o fereastra; ce vedeam prin ea erau oamenii care gandeau liber; asa au aparut grupurile de tineri ce urcau la Paltinis. Nu se venea “ca la urs” cum zicea dl. Noica ci ca sa se respire aerul libertatii si al confirmarii ca aceasta chiar exista si se poate impartasi; chiar si doamna Doina Cornea a avut nevoie de o astfel de confirmare.
    Va multumim pentru implicarea dumneavoastra in viata sociala si pentru faptul ca doamna Monica Lovinescu a avut in dumneavoastra un ajutor si dupa moarte.
    De la “Paltinis” incoace va respect pentru tot ce ati facut ca filozof,scriitor,
    ca om implicat in viata publica si ca om. Ma bucur ca Paltinisul s-a mutat la Humanitas.
    Ma inclin cu respect

  21. Paul Bacosca Says:

    “Apelul catre lichele” pe care l-ati scris pe 30 decembrie 1989 e ca şi cum ar fi un apel către terorişti. Atât termenul de terorist cât şi cel de lichea sunt bine definiţi şi au intrat in sublimul folclorului românesc, dar marea problemă este că nu s-a descoperit niciodată un terorist şi cu atât mai puţin o lichea.
    Definirea filosofică a “lichelei” este o premisă, concluziile unde sunt? Daţi-ne exemple de lichele în mod concret. Din ’89 şi până acum câte lichele aţi dat jos din sistemul social-politic al României?
    România are nevoie de fapte şi nu doar de prelegeri filosofice.

  22. marius Says:

    Nu pot să nu observ că şi Gabriel Liiceanu se înscrie în lunga procesiune a uniformelor albe care se poartă pasămite în vara asta, ce defilează cu făclii dar totuşi fără conicele glugi albe care ar face completă uniforma aducând astfel forma în concordanţă cu conţinutul ideologic al acestei organizaţii de binefacere publică şi de luptă civică. Spre deosbire de organizaţia mamă care luptă împotriva negrilor grupul nostru indigen lupta impotriva comunismului. Sic! Ca atare “filozoful nostru de serviciu” s-a pus cu trupul, sufletul, penelul şi glăsciorul domniei sale in serviciul Marelui Preot al Dreptaţii şi Adevărului. Cum poate marele gânditor Gabriel Liiceanu să nu sesizeze sofistica ieftină, paralogismele constante şi nivelul grobian al discursului prezidenţial? Cum nu reuşeste să distingă aspectul contradictoriu, aproape schizoid al acţiunilor lui Băsescu. Asta e o enigmă. O fi o dialectică politică la care eu nu am acces. E ezoterică dialectica asta prezidenţială de-a alba-neagra. Să fie vorba de inerese doar? Părerea mea (e a mea, subiectivă – Meinung – deci nu pot fi acuzat pentru ea) este că “filozoful” Liiceanu a fost plantat de Securitate dimpreaună cu Pleşu ca să-l ţină sub observaţie pe Constantin Noica. Noica în naivitatea lui credea ca îi antrenează cică. Intelecual. Un idealist incurabil! Cum au călătorit în Vest domniile lor pe vremea împuşcatului?! Burse, ateliere, întâlniri, schimburi culturale şi alte chirvaiuri. Pe vremea aia nu ieşeai din ţară decât dacă îţi scriai 666 cu sange pe dosar, codul operativ pe rama de la ochelari sau îţi tatuai numele conspirativ pe coapsă. Consecinţa? Marele Papuşar al dosarelor flutură doar din mână acum şi toţi care se credeau sub acoperire “for good” s-au trezit că trebuie sa devină iar operativi. Aşa că dl. Liiceanu and company au început fluture şi ei sincron flacăra democraţiei dâmboviţene.

    Ar mai fi multe de spus în legatura cu valoarea filozofică a lui Liiceanu, despre lucrările fade ale domniei sale. Alceva decât platitudini epigonice, redundante banalităţi culturale, încropeli stilistice scremute sau filozofeme demult mestecate şi deja digerate nu reuşesc să identific. Nu putem să nu-l anunţăm pe autorul “Gâlcevei cu filozofia” că geniul filozofic nu se transmite dacă ţi-a strănutat sau ţi-a tuşit maestrul în faţă. Nu e contagioasă filozofia asta… Ca ftizia. E o chestiune de potenţă aici… De virilitate intelectuală… Iar testosteronul filozofic al dmnului Liiceanu a fost metabolizat de mult, căzut la cele mai joase niveluri, hăăăt departe în andropauza-i morală. L-am cunoscut personal pe domnia sa acum vreo 20 de ani… La o “chermeză filozofică” zisă “atelier”. Primul lucru pe care la facut când s-a asezat la prezidiu, unde bineînţeles îi era locul, a fost să scoată un pieptene din buzunarul din spate al pantalonilor şi să îşi netezească un apendice de şuviţă întru disimularea cheliei. Întocmai ca şi jupânul domniei sale. Bine, nu se comparau şuviţele, era o diferenţa cantitativă ca să spun aşa. “Conceptul” acoperirii cheliei însă rămânea acelaşi. În concluzie: tel maître tel valet.

    Cât despre “Apelul către lichele”, care a făcut pe vremuri atâta vâlvă, putem spune că a devenit şi domnia sa unul dintre destinatari.

Leave a Reply

